Selasa, 21 Jun 2011

IKBN PERETAK....yg dirindui

 KELAS MASAKAN DAN KATERING(MDK)2/94
GENG PARTI CAP PAYUNG
 teman2 yg dirindui...hasnira n kak hanisah
 masa perkahwinan aku kak hanisah turut menemani hadir....
 teman2 n adik2 kelas MDK(masakan dan katering)2/94
 sahabat2 seperjuangan...
 diakhir 'perpisahan'....
 ops!
 masa praktikal di langkawi...aku n kak hanisah
sweet memory....

Institut kemahiran belia negara,Peretak,Kuala Kubu Bharu,Selangor,itulah tempatnya yg memberi seribu kenangan.Ketika aku membuat keputusaan utk kesana...aku sebenarnya baru kehilangan bonda tercinta.Aku telah kehilangan arwah bapak tersayang pd thn 1990 dan selama itu aku amat bergantung pada arwah mak.Aku tak pernah berenggang ngan arwah sejak dari itu.Kemana mak pergi disitu jugalah aku ikut....Arwah mak pulak jenis yg tak pernah berpisah jauh dari arwah bapak...jadi kami saling bergantung dan terlalu rapat.Bila ini terjadi ,aku sebenarnya hilang punca....mengingatkan ini amat memedihkan!
Bila aku membuat keputusan utk 'belajar'kat ikbn...sebenarnya aku tak nak menyusahkan famili abang @kakak.Mereka semua ada tanggungjawab pada famili masing2.Dan aku membawa diri....
Di ikbn...aku dipertemukan dgn ramai sahabat2 yg menghibur hati yg lara n mengubat kerinduaan pd arwah mak!Oleh kerana semua pelajar kat sana jauh dari famili masing2...kami jadi rapat n saling bergantung.Sahabat2 semuanya datang dgn berbagai latar belakang.Ada juga yg punya kisah hidup yg tidak seindah diimpikan.Bila ada yg terasa sama jer rentak hidupnya ,kami jadi rapat.Tapi sayangnya pembelajaran kat sini sekejap jer....lebih kurang 5 bulan serta 1 bulan praktikal.
Perpisahan ini sekali lagi memeritkan 'jiwa' ini.Tapi alhamdulillh...sahabatku yg seorang ni sama tempatnya praktikal ngan aku.....'Sheroton Langkawi Resort'.Habis praktikal kami sama2 juga mencari rezeki di Kuala Lumpur.....hinggalah aku bertemu jodoh!
Aku tak pasti thn berapa ikbn peretak ditenggelami air utk di buat empangan.Ikbn peretak masih ada pada nama dan tempat yg baru.Ikbn peretak terletak pertengahan jln utk ke Fraser Hill.Kawasannya sejuk dan mendamaikan.Di bawah tempat pelajar tinggal ada sebatang sungai yg airnya deras n sejuk sangat.Kadangkala bila tempat kami tak ade air.....apalagi semua mandi n membasuh tepi sungai...ler!Setiap kali nak ke kelas pula, waktu pagi,balik rehat @ke kelas petang..semua diwajibkan kawad.Bila dikenang kembali..lucu pun adaAku paling takut kalu di suruh bagi'arahan'...pusing kiri!pusing kanan! cepat jln...tak terkeluar suara...buat pula 'che mat'(tukang ajar kawad)ada..mau bertabur!.Banyak sahabat2 ini yg terputus hubungan...ialah dah hampir 17 thn kami meninggalkan peretak!Alhamdulillh dengan adanya fb,ramai juga yg dapat disambungkan kembali silaturahim.Masing 2 dah berubah wajah....masing2 dah punya keluarga n bicaranya semakin matang.Ketika itu ramai yg baru lepasan SPM,umur dlm 17thn@18thn.Macam aku masa tu umur dah 23thn....yg umur mcm aku ni ada ler 5@6 org....
Selepas praktikal...ramai yg dah terputus hubungan.Masing2 membawa haluan sendiri.Kebanyakkannya hanya utk mengisi kekosongan masa sementara menanti utk melanjutkan pelajaran @ mencari kerja yg lebih stabil....apapun pada aku...'peretak'byk mengajar erti sebuah kehidupan n persahabatan.Merinduimu...PERETAK!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

irham...

Lilypie Kids Birthday tickers

iqbal...

Lilypie Kids Birthday tickers

ikhwan...

Lilypie Kids Birthday tickers

imran...

Lilypie Kids Birthday tickers

iman danish...

Lilypie Kids Birthday tickers

ilyas adam...

Lilypie Second Birthday tickers

...PENGIKUT