Rabu, 16 Februari 2011

Mengurus anak-anak disamping Busana Ikhwan

Apabila habis aje cuti sekolah penggal ke-3,disember lalu...maka bemulalah kesibukan mengurus anak2 ke sekolah dan hendak berniaga.
Alhamdulillh,muhammad irham dah balik semula ke asrama maahad tahfiz kiblah,dengkil.Dah tu yg sekolah rendah pulak iqbal,ikhwan dan imran.Iman pula masuk pra-KLIA.Hanya ilyas adam kat umah ngan sya.
Kalau cuti sekolah anak2 yg selalu jaga kedai.Maka itu dptlah saya nak kemas rumah dan memasak.Anak2 pula ada giliran jaga kedai.Selalunya tiap org ada 2hari dlim seminggu buka kedai.Kalu buka kedai, biasanya dari pukul 10.30pagi -2.00tgh.syif ptg akan jaga sampai pukul 7.00ptg.
Upahnya ..dpt buka internet atau main ps2.
Kalu shah ada pick-up awal pagi terpaksalah saya yg hantar anak2 ke sekolah.Selalunya ilyas adam(10bln) akan bangun waktu subuh ,sebab riuh rendahnya abang2nya nak bersiap ke sekolah,tapi kadang2 tidur tak sedar diri kalu di usung pun tak jaga2.
Balik dari hantar sekolah,biasanya tidukan baby balik....silap2 saya pun bantai tidur sekali.Biasalah anak menyusu badan.Sementara baby tidur(dlm sejam @ 1/2jam)masa inilah nak mengemas umah dan masak.Kerja mesti pantas....kalau sempat seterika baju sekolah agama anak sekali.Kalu tidak anak2 balik dari sek.keb.baru seterika sendiri.kesian juga...penat dan kelam kabut.
10.30 pagi dah turun ke bawah buka kedai.Saya dan keluarga tinggal diatas kedai.Dah tu nak kena vacum @ sapu kedai,kemas sikit2...sambil ngok fb.
11,30 pagi tutup kedai jap nak gi ambil iman danish balik dari sekolah.
lepas tu buka kedai balik sampai pukul 1 tgh.Nak gi ambil ikhwan dan imran pulak.Balik umah,mandi2 makan...hantar ke sekolah agama terus ambil iqbal dari sekolah pulak.Buat masa ini iqbal balik lewat sejam kerna ada kelas tambahan utk menghadapi  UPSR.
Selepas itu barulah buka kedai sepenuhnya sampai pukul 7 mlm.Tapi kerja seorg ibu belum habis lagi....
Dah naik atas (balik umah )nak kena siap mkn mlm pula...nak ngok kerja sek.anak..paih tu baru ler bole rehat.....Kalu ayahnya pula balik lewat...dah nak kena bangun ngok apa yg patut....penatnya seharian tapi tak kurus2kukkkk

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

irham...

Lilypie Kids Birthday tickers

iqbal...

Lilypie Kids Birthday tickers

ikhwan...

Lilypie Kids Birthday tickers

imran...

Lilypie Kids Birthday tickers

iman danish...

Lilypie Kids Birthday tickers

ilyas adam...

Lilypie Second Birthday tickers

...PENGIKUT